Grupa IV
Kręgi tematyczne:
1. Święta majowe
2. Jestem Europejczykiem
3.Wiosna w pełni
4. Rodzina to skarb
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc maj
OBSZAR FIZYCZNY
• systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych/ fizycznych
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas wykonywania zadań
• estetyczne wykonywanie prac plastycznych
• systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
• prawidłowe posługiwanie się sztućcami: prawidłowy chwyt, umiejętne nabieranie potraw
• sprzątanie po posiłku
• wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych, rozgrywek sportowych
• systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
• szybkie i sprawne przebieranie się, przestrzeganie właściwej kolejności wykonywanych czynności
• kształtowanie właściwego toru oddechu
• przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych
• doskonalenie motoryki małej przez tworzenie prac plastycznych i konstrukcyjnych
• doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści
• zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu
• kształtowanie umiejętności nakrywania do stołu, sprzątania po posiłku
• doskonalenie motoryki małej poprzez czynności wymagające różnych chwytów dłoni
• kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej potrzebnej do nabywania umiejętności czytania i pisania
OBSZAR EMOCJONALNY
• odczuwanie dumy z przynależności społecznej do rodziny, grupy przedszkolnej, mieszkańców miejscowości i Polski
• uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych osób
• dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności siebie i każdej osoby
• zachowywanie się adekwatnie do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami, liczenie się z uczuciami i potrzebami innych
• uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
• umiejętność opisywania emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z innymi ludźmi, z przyrodą, ze sztuką
• podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną, radość z sukcesów innych
• pojmowanie znaczenia przyrody dla człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu
• dokonywanie wyborów i dostrzeganie pozytywnych efektów własnych działań
• opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z innymi ludźmi, z przyrodą, ze sztuką
• podejmowanie prób pogodzenia się z porażką czy przegraną podczas gier i zabaw
• dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
• wzmacnianie więzi rodzinnych, rozbudzanie empatii, wrażliwości, chęci pomocy innym
• rozbudzanie umiejętności rozpoznawania stanu emocjonalnego innych osób
• rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych
• przedstawianie emocji w różnych formach ekspresji
OBSZAR SPOŁECZNY
• kształtowanie świadomości narodowej przez dostrzeganie piękna języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki
• aktywne uczestnictwo w organizowanych na terenie przedszkola uroczystościach związanych z obchodzeniem świąt narodowych, poznawanie sposobów czczenia ważnych miejsc, rocznic, historycznych wydarzeń
• przestrzeganie obowiązku szanowania wspólnego mienia
• wypowiadanie się w sposób zrozumiały z zachowaniem następstwa czasu, poprawnie pod względem gramatycznym i fleksyjnym
• wysłuchanie zdania innych, dostrzeganie różnic między ludźmi i szanowanie ich odmienności
• wykazywanie tolerancji oraz życzliwej postawy wobec wszystkich ludzi w bliższym i dalszym otoczeniu
• dostrzeganie potrzeb osób w najbliższym otoczeniu i umiejętne wspieranie ich, włączanie do zabaw lub innych działań adekwatnie do możliwości oraz sprawności
• rozumienie, że rodziny mogą mieć odmienne zwyczaje, tradycje i status materialny
• doskonalenie umiejętności wyrażania trafnych ocen, odnoszących się do wartości drugiego człowieka
• zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
• właściwe ocenianie sytuacji społecznych
• dostrzeganie, co jest dobre, a co złe oraz wyrażanie opinii i ocen
• przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji
• obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych osób w celu odczytania, jakie mają intencje
• koncentrowanie uwagi podczas zajęć i podążanie za ich tokiem
• dostrzeganie, na czym polega praca zawodowa rodziców, dziadków, osób z najbliższego otoczenia
• wdrażanie do zdrowej rywalizacji podczas zabaw ruchowych, dbanie o życzliwą i przyjazną atmosferę
• kształtowanie poczucia przynależności do rodziny
• wdrażanie do współdziałania z innymi w pracach użytecznych, zabawie i podczas odpoczynku
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania wartości związanych z zachowaniami
OBSZAR POZNAWCZY
• tworzenie kącika patriotycznego przy okazji świąt narodowych i ważnych dla kraju wydarzeń
• wymienianie symboli narodowych, wyróżnianie ich spośród symboli innych państw
• słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem właściwej postawy ciała
• znajomość sytuacji, w których jest grany hymn państwowy
• przedstawianie postaci literackich oraz treści książek, opowiadań z wykorzystaniem przekazu pozawerbalnego i innych znanych alternatywnych sposobów komunikacji
• znajomość nazwisk wybitnych Polaków oraz ich dokonań
• doskonalenie umiejętności liczenia do dziesięciu na palcach oraz przedmiotach zastępczych
• ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji
• przedstawianie postaci literackich oraz treści książek, opowiadań z wykorzystaniem przekazu pozawerbalnego i innych znanych alternatywnych sposobów komunikacji
• kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
• wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji
• uczestniczenie w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, opowiadanie o ciekawych zdarzeniach, obejrzanych filmach, wystawach, zgodnie z następstwem zdarzeń
• poznawanie i odtwarzanie układów tanecznych z wybranych krajów Europy oraz innych regionów świata
• wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
• poszerzanie wiedzy i rozbudzanie zainteresowania krajami Unii Europejskiej
• stosowanie trafnych określeń opisujących cechy wielkościowe oraz różnice między przedmiotami
• dostrzeganie symetrii we wzorach i umiejętność dorysowywania symetrycznie brakujących elementów
• ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk za pomocą komunikatów niewerbalnych
• wzbogacanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi słownych, opisywania obrazków, przedmiotów, cech, czynności, emocji
• wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, obserwacjami, muzyką, sztuką ludową, wyobraźnią i fantazją
• odtwarzanie układu elementów według wzoru lub instrukcji
• zdobywanie informacji na temat roślin i zwierząt żyjących w wybranych środowiskach
• dostrzeganie pozytywnego wpływu niektórych zwierząt na środowisko
• systematyczne obserwacje, badanie okazów zgromadzonych w kąciku przyrody oraz opisywanie wrażeń, porównywanie, wyciąganie wniosków
• dostrzeganie etapów rozwoju roślin: drzew owocowych, roślin kwiatowych i cebulowych
• rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów, drzew i krzewów
• poznawanie etapów rozwoju niektórych zwierząt (żaby, motyla, ptaka)
• poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, uczestnictwo w procesie alfabetyzacji – litera „ł”, „Ł”
• wzbogacenie słownika czynnego i biernego związanego z daną tematyką
• doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie „10”
• rozwijanie orientacji przestrzennej, poprawne stosowanie określeń „w prawo”, „w lewo”, „do przodu”, „do tyłu”
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nieprzeszkadzania innym podczas wypowiedzi
• rozwijanie zainteresowania historią własnej rodziny
• tworzenie drzewa genealogicznego, poznanie stopni pokrewieństwa między członkami rodziny
• zachęcanie do estetycznego wykonywania prac plastycznych, zwracanie uwagi na planowanie rysunku na całej powierzchni kartki, sprzątanie po skończonej pracy
• wdrażanie do wypowiada się w sposób zrozumiały i poprawny pod względem gramatycznym i fleksyjnym
• udział w zabawach kształtujących umiejętność rozpoznawania liter, zachęcających do odczytywania sylab, krótkich wyrazów