Tematy kompleksowe na miesiąc – LUTY
1. „W karnawale”.
2. „Mroźne krainy”.
3. „Płynie Wisła, płynie…”.
4. „Sztuka wokół nas”.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC LUTY
OBSZAR FIZYCZNY
• interpretowanie ruchem słyszanych dźwięków
• prawidłowe reagowanie ruchem na tempo i dynamikę utworu
• rozwijanie narządów mowy poprzez aktywne uczestnictwo w zabawach logopedycznych
• doskonalenie sprawności manualnej poprzez wykonanie korony metodą origami
systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
• przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń i nieprawidłowego zachowania innych
• doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji, prac plastyczno-technicznych według instrukcji słownych i obrazkowych
• wykonywanie prac plastycznych z papieru, zwracanie uwagi na precyzyjne składanie, zaginanie
• wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową
• systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych na sali i na świeżym powietrzu
• tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału
• wykonywanie prac plastycznych z papieru, zwracanie uwagi na precyzyjne składanie,
OBSZAR EMOCJONALNY
• kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami – także nieprzyjemnymi
• wczuwanie się w emocje osób z najbliższego otoczenia
• szacunek dla emocji swoich i innych osób
• przedstawianie emocji z wykorzystaniem charakterystycznych dla dzieci form wyrazu
• dokonywanie oceny zachowania swojego i innych osób na podstawie obserwacji, odnoszenie się do kodeksu norm zachowania
• uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych osób podczas rozmowy swobodnej
• prawidłowe reakcje na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom
• dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne
• dokonywanie oceny postępowania swojego lub innych z zastosowaniem odpowiednich określeń
• radzenie sobie z porażką i trudnymi emocjami w sposób akceptowalny
OBSZAR SPOŁECZNY
• poznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas balu karnawałowego
• nawiązywanie relacji rówieśniczych
• współdziałanie z dziećmi w zabawach i podczas wykonywania zadań
• obdarzanie uwagą innych osób
• zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu: ludzie o różnym wyglądzie, z różnych krajów, o różnej sprawności
• wykazywanie tolerancji oraz życzliwości wobec wszystkich ludzi w bliższym i dalszym środowisku
• wykazywanie tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
• przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
• kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby, rozumienia roli i wiążących się z nią zadań jako członka narodu (Polka i Polak)
• kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem
• wykazywanie zainteresowania poznawaniem historii naszego kraju i postaci historycznych
• kultywowanie zwyczajów i tradycji regionalnych
OBSZAR POZNAWCZY
• zapoznanie z obrazem graficznym liter „b” i „B”
• doskonalenie umiejętności porównania wielkości przedmiotów i tworzenia odpowiednich zbiorów
• wdrażanie do zdobywania wiedzy na temat tradycji i zwyczajów karnawałowych innych krajów
• poznanie zapisu liczby „0”
• doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, niezbędnej do nauki czytania
• poszerzanie wiedzy na temat strojów ludowych pochodzących z różnych części Polski
• rozwijanie pojęć matematycznych: „większy”, „mniejszy”, „najmniejszy”, „największy”
• poznanie utworu „Krakowiak”, próby odtworzenia układu tanecznego
• wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych, np. zjawiska powstawania cienia do zabaw teatralnych, działania magnesu
• dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów badających właściwości materiałów
• analiza i synteza prostych fonetycznie słów, kształtowanie umiejętności analizy i syntezy głoskowej wyrazów
• zapoznanie się ze znakiem graficznym liter „n”, „N”, wykazywanie zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter
• poszerzanie zakresu liczenia liczebnikami głównymi oraz poznawanie i stosowanie zapisu cyfrowego liczb od „0” do „8”
• doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania, np. graficzne łączenie liniami
• ilustrowanie zdarzenia, pojęcia i zjawiska oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji
• formułowanie wypowiedzi, przestrzeganie konsekwencji i zgodności czasu
• odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
• śpiewanie piosenki i uczestnictwo w zabawach ruchowo-tanecznych opartych na tradycji ludowej
• doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów
• rozpoznawanie i nazywanie wybranych regionów naszego kraju, dostrzeganie cech charakterystycznych
• poszerzanie wiedzy na temat stolicy naszego kraju: rozumienie pojęcia „stolica”, rozpoznawanie herbu, znajomość legendy i elementów historii
• kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywanie granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego
• rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych
• doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi
• określanie wyników dodawania lub odejmowania z pomocą palców zastępujących przedmioty
• znajomość i stosowanie cyfr oznaczających liczby od „0” do „8
• rozwijanie wyobraźni poprzez kontakt z wytworami sztuki, dostrzeganie jej piękna oraz rodzajów, uczenie należnego im szacunku
• rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych oraz wrodzonych możliwości twórczych
• doskonalenie umiejętności liczenia na miarę możliwości
• wzbogacenie słownika czynnego i biernego związanego z daną tematyką
• utrwalenie nazw kolorów podstawowych oraz pochodnych
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nieprzeszkadzania innym
• rozwijanie zainteresowań muzyką klasyczną, próby tworzenia akompaniamentu do znanych utworów
• wdrażanie do wypowiadania się w sposób zrozumiały i poprawny
• poznawanie liter („w”), zachęcanie do udziału w zabawach i grach utrwalających ich znajomość
• doskonalenie analizy i syntezy sylabowej wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie
• rozwijanie zainteresowania czytaniem poprzez wprowadzanie wyrazów do globalnego czytania