Oferta - Kształcenie specjalne i wwrd - integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna – kiedy zmysły uczą się współpracować

Integracja sensoryczna (SI) to proces, dzięki któremu dziecko odbiera, przetwarza i reaguje na bodźce z otoczenia – poprzez wzrok, słuch, dotyk, ruch i inne zmysły. Gdy wszystko działa prawidłowo, dziecko rozwija się harmonijnie: bawi się, uczy, poznaje świat z radością i ciekawością.

Czasem jednak ten system potrzebuje wsparcia – i właśnie wtedy z pomocą przychodzi terapia integracji sensorycznej. W naszym przedszkolu prowadzimy zajęcia SI w specjalnie wyposażonej sali, w której dzieci mogą bujać się, skakać, wspinać, zgniatać, turlać, balansować – czyli doświadczać świata całym ciałem!

 

Dla kogo terapia SI?

Terapia integracji sensorycznej jest pomocna dla dzieci, które:

  • są nadwrażliwe na dźwięki, światło, dotyk lub ruch (albo wręcz przeciwnie – poszukują mocnych bodźców)

  • mają trudności z koncentracją, reagują impulsywnie lub są nadmiernie wyciszone

  • mają problemy z koordynacją ruchową i równowagą

  • często potykają się, obijają, mają niezgrabne ruchy

  • niechętnie bawią się w zabawy manualne lub unikają nowych faktur i konsystencji

  • mają trudności w relacjach z rówieśnikami, bywają „niezrozumiane”

Podczas terapii dziecko poprzez zabawę uczy się lepiej „zarządzać” swoimi zmysłami, co przekłada się na poprawę funkcjonowania w codziennych sytuacjach: w domu, w przedszkolu, na placu zabaw.

 

Porady dla rodziców – jak wspierać integrację sensoryczną w domu?

  1. Zachęcaj do zabaw ruchowych – turlanie się, skakanie, wspinanie, jazda na rowerze, huśtawka – to nie tylko frajda, ale też świetny trening dla układu nerwowego.

  2. Bawcie się teksturami – piasek, woda, ryż, masa solna, kisiel, mąka – im więcej dziecko doświadcza przez dotyk, tym lepiej rozwija się jego układ sensoryczny.

  3. Zadbaj o ciszę i spokój – dzieci nadwrażliwe potrzebują czasem wyciszenia. Warto stworzyć w domu spokojny kącik z poduchami i ulubioną książką.

  4. Obserwuj, nie oceniaj – jeśli dziecko czegoś unika lub czegoś „potrzebuje więcej niż inne” – to sygnał, że jego zmysły pracują inaczej, a nie „źle”.

  5. Konsultuj się ze specjalistą – jeśli masz wątpliwości co do reakcji dziecka na bodźce, rozmowa z terapeutą SI pomoże rozwiać wątpliwości i dobrać właściwe ćwiczenia.

Przedszkole Publiczne w Rajczy

Rajcza 34-370

ul. Rynek 2b

Kontakt

+48 512 913 596 - Dyrektor

+48 511 365 866 - Intendent

+48 510 971 294 - Sekretariat

sekretariat@przedszkolerajcza.pl

Facebook

Instagram

O autorze
Odwiedzin :9 548
Gości online :113
Zapytań do bazy:2 (z cache 8)
Czas zapytań :0.000s
Czas generowania :0.073s