Grupy - Rok 2024/2025 - Grupa V - Miesięczne plany pracy - Marzec 2025
Kręgi tematyczne:
Recepta na zdrowie
Kiedyś i dziś
Na tropach wiosny
Morskie opowieści
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiącmarzec
OBSZAR FIZYCZNY
rozumienie konieczności systematyczności w zakresie czynności higienicznych oraz powtarzalności w określonych sytuacjach
wdrażanie do samokontroli i dbałości o czystość własnego ciała oraz estetykę wyglądu
doskonalenie umiejętności dokładnego mycia zębów
wdrażanie do systematycznej dbałości o czystość przyborów łazienkowych
rozumienie znaczenia dbałości o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania
rozwijanie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
wdrażanie do przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek, higienę i bezpieczeństwo podczas korzystania z nowoczesnej technologii
kształtowanie nawyku regularnego odpoczynku i systematycznego udziału w zabawach i ćwiczeniach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
wdrażanie do przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa w zabawach kulinarnych
systematyczne uczestniczenie w zabawach ruchowych oraz zajęciach gimnastycznych
rozwijanie umiejętności samodzielnego dostosowania ubrania do pogody
wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych w trakcie zabaw
doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz czynności samoobsługowych
doskonalenie słuchu fonematycznego oraz aparatu mowy podczas ćwiczeń słuchowych i ortofonicznych
wdrażanie do systematycznego uczestniczenia w zabawach i ćwiczeniach w sali i na świeżym powietrzu
kształtowanie nawyku przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo własne oraz partnerów zabawy
wdrażanie do wykonywania czynności samoobsługowych, w tym czynności precyzyjnych, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł
wdrażanie do podejmowania zabaw konstrukcyjnych, majsterkowania, budowania
kształtowanie chwytów dłoni podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania
OBSZAR EMOCJONALNY
kształtowanie umiejętności kontrolowania swojego zachowania podczas zabawy, pracy i odpoczynku
kształtowanie umiejętności radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i okazywania ich w sposób akceptowany społecznie
kształtowanie umiejętności kontrolowania swojego zachowania podczas zabawy, pracy i odpoczynku
kształtowanie umiejętności radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i okazywania ich w sposób akceptowany społecznie
doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji wywoływanych przez kontakt z przyrodą
doskonalenie umiejętności dostrzegania emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji czekania na swoją kolej i rywalizacji
dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
kształtowanie postawy troski o otoczenie przyrodnicze
OBSZAR SPOŁECZNY
wdrażanie do współdziałania z innymi dziećmi w zabawie, pracach użytecznych oraz podczas odpoczynku
doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i wykonywania poleceń nauczyciela
doskonalenie umiejętności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi
kształtowanie umiejętności wyrażania swoich oczekiwań wobec partnera zabawy
wdrażanie do bycia uważnym na komunikaty partnera zabawy oraz do respektowania jego oczekiwań
integrowanie się podczas planowania, przygotowywania i przeżywania wspólnej pracy i zabawy
budowanie pozytywnej atmosfery w grupie
wdrażanie do współdziałania z dziećmi podczas zabawy, w pracach użytecznych, podczas odpoczynku
wdrażanie do przyjmowania, tworzenia i respektowania zasad korzystania z nowoczesnej technologii
rozwijanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
kształtowanie postawy zainteresowania i troski o przyrodę
rozpoznawanie wartości obowiązkowości w wypełnianiu codziennych obowiązków
wdrażanie do współpracy poprzez realizację zadań zespołowych
wdrażanie do uważnego słuchania i wykonywania poleceń nauczyciela
wdrażanie do współpracy, dzielenia się zadaniami, wykonywania przydzielonych zadań
kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne
kształtowanie umiejętności wyrażania swoich oczekiwań społecznych wobec innego dziecka, grupy
przejawianie poczucia własnej wartości jako osoby, wyrażanie szacunku wobec innych
odczuwanie i wyjaśnianie swoją przynależność do rodziny, grupy przedszkolnej
OBSZAR POZNAWCZY
wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji
doskonalenie umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. graficzne opisy, kodeksy, plakaty, sygnały dźwiękowe
doskonalenie umiejętności wykorzystywania znanych piktogramów do kodowania informacji, do tworzenia notatek, plakatów itp.
rozwijanie umiejętności formułowania wypowiedzi z przestrzeganiem konsekwencji i zgodności czasu
rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter
kształtowanie umiejętności nadawania nazwy wyodrębnionemu zbiorowi elementów
doskonalenie umiejętności porządkowania przedmiotów według długości wzrastającej i malejącej
doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia oraz z punktu widzenia innej osoby
kształtowanie pojęcia liczby dziewięć, poznanie cyfry „9”
rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 9
dostrzeganie znaczenia liter oraz cyfr i numeracji w życiu codziennym
kształtowanie pojęcia stałości liczby elementów zbioru
kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w zabawie oraz w sytuacjach użytkowych
wdrażanie do korzystania z różnych źródeł, np. z książek, albumów oraz z nowoczesnej technologii jako źródła wiedzy, rozrywki, inspiracji
wzbogacanie słownictwa związanego z tematyką
budowanie dłuższych wypowiedzi, wyrażanie opinii i ocen, uzasadnianie ich
budzenie zainteresowań technicznych
doskonalenie umiejętności korzystania z komputera i Internetu
doskonalenie techniki czytania przez czytanie prostych sylab i wyrazów
poszerzanie znajomości liter – litery „z”, „Z”
doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 9
kształtowanie umiejętności wyrażania ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
doskonalenie umiejętności czytania obrazów, nazywania symboli oraz tworzenia własnych znaków, nadawania im znaczenia
doskonalenie orientacji w przestrzeni sieci kwadratowej
doskonalenie umiejętności rozróżniania podstawowych figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt)
kształtowanie umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej
doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości
doskonalenie umiejętności postrzegania książek jako źródła przyjemnych emocji, pasjonujących historii oraz wiedzy o świecie, dostrzegania znaczenia umiejętności czytania w codziennym życiu
wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „c” „C”
rozwijanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter oraz wyrazów do czytania globalnego
kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowo-wyrazowej
doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, stosowania znaków <, >, =, ustalania równoliczności zbiorów, rozumienia pojęcia „o ile więcej?”, „o ile mniej?”
doskonalenie umiejętności posługiwania się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy
wdrażanie do prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych oraz brania udziału w zabawach badawczych, stawiania hipotez i wyciągania wniosków
poszerzanie pojęć związanych ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stany skupienia wody
wspieranie rozwoju dziecięcego myślenia w zakresie stałości objętości
kształtowanie umiejętności wyrażania wiedzy i emocji dotyczących zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny
ilustrowanie zjawisk przyrodniczych poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową
doskonalenie umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. alfabet Morse’a, sygnały świetlne, dźwiękowe
wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy
rozwijanie zainteresowania osiągnięciami, wynalazkami człowieka
wzbogacanie wiedzy na temat środków transportu, roślin i zwierząt wodnych
wdrażanie do wykonywania własnych eksperymentów językowych, nadawania znaczenia czynnościom, nazywania ich, tworzenia żartów językowych i sytuacyjnych
wdrażanie do uważnego słuchania i nadawania znaczenie swym doświadczeniom
rozwijanie zainteresowania literami i czytaniem, doskonalenie umiejętności rozpoznawania liter, odczytywania krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter
doskonalenie umiejętności odpowiadania na pytania, opowiadania o zdarzeniach z przedszkola, objaśniania kolejności zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układania historyjki obrazkowej, recytowania wierszy, układania i rozwiązywania zagadek
doskonalenie umiejętności klasyfikowania jakościowego i ilościowego przedmiotów
doskonalenie umiejętności tworzenia i odtwarzania rytmicznych układów
doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania w zakresie 9
kształtowanie umiejętności tworzenia i odczytywania zapisów działań matematycznych
kształtowanie umiejętności rozpoznawania monet oraz rozumienia, do czego służą pieniądze
doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji i impresji plastycznych inspirowanych przyrodą, materiałem naturalnym